Enhancing Arabic Speaking Skills through Educational Ludo Games: A Quasi-Experimental Study in Junior High School
DOI:
https://doi.org/10.62730/qismularab.v4i02.230Abstract
This study examines the effectiveness of using the Ludo game to improve Arabic speaking skills among 9th-grade students at SMP IT Cipansor, Tasikmalaya. A quasi-experimental method was employed using a pre-test and post-test design with two groups: an experimental group using the Ludo game and a control group receiving conventional instruction. Data were collected through Arabic-speaking tests and observation sheets. The results revealed a significant improvement in the speaking skills of the experimental group compared to the control group. These findings suggest that the Ludo game fosters an interactive and enjoyable learning environment, encouraging student participation and boosting their confidence in speaking Arabic. The study implies that integrating educational games such as Ludo into Arabic language instruction can be an innovative strategy to promote a communicative and collaborative classroom atmosphere.
References
Abdul Wahab, M. (2016). Standarisasi Kurikulum Pendidikan Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri. Arabiyat?: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 32–51. https://doi.org/10.15408/a.v3i1.3187
Ahmed, Md. K. (2018). Pedagogy in Speaking: Challenges Addressed by Teacher-Student in the ESL Context. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(3), 97–107. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.3p.97
Al Farisi, M. Z., Maulani, H., Hardoyo, A. B., Khalid, S. M., & Saleh, N. (2024). Investigating Arabic Language Teaching Materials Based on Indonesian Folklore: An Ethnographic Study on The Folktale of “Bandung.” Asian Education and Development Studies, 13(2), 134–149. https://doi.org/10.1108/AEDS-07-2023-0082
Ardiansyah, A. A., & Aziz, A. A. (2019). Tais?r An-Na?wi al Ta’l?m? l? Gar? Qir?ati An-Nu??? Al-‘Arabiyyah Gair al-Masyk?lah. LISANUDHAD, 6(2), 86–110. https://doi.org/10.21111/lisanudhad.v6i2.3478
Ardiansyah, A. A., Kaffah, T. S., & Mukarom, M. (2023). Using The Language Game Shund?q Al-Asyy? (Item Box) to Improve Students’ Arabic Speaking Skills. Tadris Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(2), 124–139. https://doi.org/10.15575/ta.v2i2.29493
Arikunto, & Suharsimi. (2020). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Bashri. (2015). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab melalui Permainan untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara. Jurnal Bahasa Arab, 7 (1), 167–180.
Damayanti, A., Sudana, D., & Wira, Y. (2019). Penggunaan Games untuk Meningkatkan Keterampilan Berbiara Siswa. Jurnal Kebahasaan, 2, 14.
Daniel, M. (2004). Doing Quantitative Researh in Eduation with SPSS. PT Indeks.
Eka, S. (2018). Efektivitas Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Lisanuna: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajaran, 8 (2), 150–165.
Fauzi, A. (2017). Efektivitas Metode Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Arab". Jurnal Pendidikan Islam, 8 (2), 233–345.
Hakim. (2021). "Penggunaan Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Studi Kasus di MTs Al-Falah. Jurnal Al-Ibrah, 6, 299–313.
Jauhari, Y. (2017). Metode PEnelitian Tindakan KElas dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Lisanul Arabi: Journal of Arabi Learning and Teahing, 6 No 2, 121–133.
Lestari, A. (2020). Penerapan Media Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara. Jurnal Al-Hidayah, 8 (4), 213–227.
Lisna, Z. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Arab. 7 (3), 134–148.
M, R. (2020). Penggunaan Permainan Ludo dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Al-Tadzkiyah, 12 (3), 289–303.
Mujib, A. (2018). Pendekatan dan Metode PEnelitian dalam Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 17 No 1, 99–104.
Pane, Akhiril. (2018). Urgensi Bahasa Arab. Bahasa Arab sebagai Alat Komunikasi Agama Islam. Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 2, 77–88. http://dx.doi.org/10.30829/komunikologi.v2i1.5452
R, J. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Arab terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar. Jurnal Al-Tarbiyah, 9 (2), 111–125.
Rahma, S. (2018). Peningkatan Keterampilan Berbiacara Bahasa Arab Melalui Media Permainan. Jurnal Al-Mujtama’, 11 (4), 178–259.
Rahmawati, & Haris. (2018). Penggunaan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Berbiara Siswa Kelas XI SMA Negeri 5 Jakarta. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 16 (1), 77–85.
Setiawan, R. (2018). Keterbatasan Sumber Daya Manusia dalam Penelitian di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 23 No. 2.
Singh, P. R., Abd Elaziz, M., & Xiong, S. (2019). Ludo game-based metaheuristics for global and engineering optimization. Applied Soft Computing, 84, 105723. https://doi.org/10.1016/j.asoc.2019.105723
Siregar, Z. U., Zainuddin, N., Ardiansyah, A. A., & Ruhani, N. (2024). Utilizing Complementary Cards with Formulate Share Listen Create Media to Enhance Arabic Text Understanding. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 7(2), 235–249. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v7i2.73110
Sudjana, N., & Ibrahim. (2007). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. In Jurnal Kebahasaan: Vol. ). Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatis, dan R&D. Alfabeta.
Sutrisno, H. (2004). Metodologi Penelitian Pendidikan. Andi offset.
Syafi’i Mubarak. (2020). Penggunaan Permainan Edukatif dalam MEningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab. Jurnal Al-Munawwarah, 11 (4), 245–259.
Yusuf, M. (2021). Metode Penelitian Eksperimen dalam Pengajaran Bahasa Arab: Studi Kasus di Madrasah Aliyah. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 5 (2), 78–90.
Zainal, A. (2018). Pengaruh Permainan Edukatif Terhadap Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab". Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10 (2), 123–134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ade Arip Ardiansyah, Faridha Halwa Humaira, Hipni Mubarok

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.