Penggunaan Metode Audiolingual dalam Maharah Istima' di MTs. KH. Hasyim Asy’ari Malang

Authors

  • Chilma Munthia Syarul Mufida UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.62730/qismularab.v1i02.9

Abstract

The research conducted by this researcher aims to find out 1) The use of the audiolingual method in maharah istima' at MTs. KH. Hasyim Asy'ari Malang 2) The steps of using the audiolingual method 3) The technique of using the audiolingual method 4) The advantages and disadvantages of the audiolingual method. The method used in this research is qualitative with research instruments in the form of interviews, observations, and documentation. As a result, 1) the use of the audiolingual method for listening skill aims so that students are able to understand speaker's speech correctly and well without feeling difficult 2) The steps for using the Audiolingual Method include presenting dialogue texts, students memorizing dialogues, presenting sentence patterns in dialogue, dramatize the dialogue, and the teacher asks students to compose sentences according to the sentence patterns in the dialogue 3) The technique used in the use of this method is listening to dialogue, memorizing dialogue, dictation, and connecting words 4) The advantage of this method is that students become proficient in forming patterns. sentences, have good and correct pronunciation, be active in dialogue, gain direct language experience while the drawback is that students tend to copy or imitate because they pay less attention to when learning takes place

References

Anshor, Ahmad Muhtadi. 2009. Pendidikan Bahasa Arab Media dan Metode- Metodenya, Yogyakarta: Tera?.

Arsyad, M.H (2019). Metode – Metode Pembelajaran Bahasa Arab Berdasarkan Pendekatan Komunikatif Untuk Meningkatkan Kecakapan Berbabahasa. Jurnal Shaut Al-‘Arabiyah, 7 (1).

Baroroh, R.U & Fauziyah, N.R (2020). Metode-metode dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo Jurnal Kependidikan dan Keislaman 9(2), 189-191.

Diansari, Eka And Prihartini, Yogia And Mareta, Arma (2022) Pengaruh Penggunaan Metode Audio Lingual Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Mts Nurul Falah Batang Asai Sarolangun Jambi. Eprints.

English Studio (2019). Audiolingual adalah Salah Satu Metode dalam Pengajaran Bahasa Asing. Diakses pada 24 Mei 2022, dari https://www.englishstudiotrawas.com/2019/07/audio-lingual-method- adalah-salah-satu.html

Hanani, Nurul. (2016). Penggunaan Audiolingual Pembelajaran. Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 14(2).

Hasani, N. (2016). Efektivitas Penggunaan Metode Audiolingual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Realita 14(2), 250-252.

Hijriani, Hijriani (2019) Peningkatan Keterampilan Membaca Pada Pembelajaran Bahasa Arab Tentang Al-Qira’ah Al-Alwan Melalui Metode Audiolingual (Sam’iyyahsyafawiyah) Di Kelas Vii Mts Nurul Izzah Kalamisu. Eprints.

Humaidah, N & Niswatush. S (2016). Relevansi Penerapan Metode Audiolingual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Arabia 8(2), 311-312.

Maspalah. (2015). Metode audiolingual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Bahasa & Sastra 15(1), 3.

Masruhin. (2020). Penggunaan Metode Audiolingual Dalam Pembeajaran Maharah Al-Kalam Pada Siswa Kelas VIII MTs Ell Firdaus 1 Sidareja. Hlm 15-19.

Mu'alifah, Khusnul (2020) Pengembangan metode pembelajaran bahasa arab untuk meningkatkan keterampilan berbicara siswa kelas II: Madrasah Ibtidaiyah Bilingual Al Hikmah Kecamatan Driyorejo Gresik.

Noviani, N.R (2020) Penerapan Metode As-Sam’iyyah Asy-Syafawiyah dan Dampaknya dalam Meningkatkan Kemampuan Memahami Materi Bahasa Arab Siswa Kelas 9a MTsN 9 Sleman.

Romandhoniyah, Usailatul Barokatir (2020) Fa'aliyyatu Istikhdaami Thoriiqoti As- Sam'iyyah Wasyafawiyyah (Audiolingul) Litarqiyatil Mahaarotil Kalaami Fii Halqotil Lughotil 'Arabiyyati ladaa Ath-Thoolibat fii Alfashli As-tsani minal Wustho Bil Madrasati Ad-Diniyyah "Darul Ulum" Ngembalrejo Bae Kudus Tahun Ajaran 2019/2020 (pre-ekspeeimen). Eprints.

Roslawa, Tahir, Mohammad, & Nur, Yunidar. (2017). Penerapan Metode Audio – Lingual Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Kelas V Sdn 7 Sindue Tobata. Bahasantodea, 5(4), 88–95.

Sardiyana. (2019). Pendekatan Dan Metode Audio Lingual (Analisis Metode Sam’iyah Safawiyah). Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 1(1), 14–20.

Subhan. (2016). Teori Pembelajaran Bahasa (Suatu Catatan Singkat). Yani, Damai. (2016). Metode Audio- Lingual Dalam Pembelajaran Kaiwa. Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa Dan Pembelajaran Bahasa, 10(1), 9–17. Https://Doi.Org/10.24036/Ld.V10 I1.6325

Suryani, R. M., Amir, F. R., & Balgis, L. F. (2022). Efektivitas Metode Audiolingual Dalam Peningkatan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 47–56.

Downloads

Published

2022-06-18

How to Cite

Mufida, C. M. S. . (2022). Penggunaan Metode Audiolingual dalam Maharah Istima’ di MTs. KH. Hasyim Asy’ari Malang. Qismul Arab: Journal of Arabic Education, 1(02), 16–29. https://doi.org/10.62730/qismularab.v1i02.9